TEORI BEHAVIOR
Bahasa boleh ditakrifkan dengan pelbagai definisi. Ianya boleh ditakrifkan sebagai satu aspek
tingkah laku manusia yang melibatkan proses penggunaan vokal bunyi dalam satu corak yang
bermakna. Apabila ianya digunakan, akan keluar simbol bertulis bagi membentuk perasaan
untuk berkomunikasi dari sudut perasaan dan fikiran (Harris and Sipay, 1970 : 4). Kebanyakkan
proses berbahasa ini tidaklah melibatkan penggunaan fizikal yang dapat dilahirkan secara zahir.
Sebaliknya ianya hanya melibatkan aktiviti mental dalam minda yang boleh dinilai secara
berterusan.
Menurut teori behavioris ini yang terpenting adalah input atau stimulus dan output yang
berupa respons. Apa yang terjadi diantara stimulus dan respons itu dianggap tidak penting untuk
diperhatikan sebaliknya yang menjadi watak utama adalah proses stimulus dan respons itu
sendiri. Menurut teori behaviorisme apa saja yang diberikan guru (stimulus) dan apa saja yang
dihasilkan oleh responden semua haruslah boleh dinilai dan diukur. Faktor lain yang penting
adalah faktor penguat (reinforcement). Penguat adalah apa sahaja perkara yang dapat
memperkuatkan kehadiran respons. Apabila terdapat unsur unsur yang positif maka respons
juga akan semakin kuat. Begitu juga terjadi apabila terdapat unsur unsur negatif. Respons pun
akan tetap dikuatkan. Sebagai contoh apabila seorang anak semakin rajin belajar dan mendapat
keputusan yang cemerlang, maka anak tersebut akan mendapat ganjaran yang setimpal. Inilah
yang dipanggil penguat positif. Tetapi apabila anak tersebut tidak mendapat keputusan yang
cemerlang, maka dia akan kuat belajar untuk memastikan dia mendapat ganjaran tersebut.
Aktiviti pemprosesan bahasa di minda kita juga boleh disimpulkan melalui kaedah
pemerhatian tingkah laku. Namun begitu, setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza
mengenai pembelajaran dan pengajaran bahasa ini. Behaviorisme merupakan perkara yang
penting dalam pembelajaran. Pada lewat kurun ke 19, ada pendapat mengatakan tidak ada
perkara lain yang wujud selain sifat kebendaan. Sifat kebendaan ini merujuk kepada
behaviorisme itu sendiri. Behavioris menggambarkan bahawa segala galanya perlu
digambarkan sebagai satu proses fizikal yang mudah. Mereka cuba menafikan pengaruh
psikologi terhadap tingkah laku manusia termasuklah dari sudut bahasa dan pertuturan (Lyons,1981:242). Sesuatu bahasa asing yang dipelajari tidak mempunyai hubung kait dengan negara itu
sendiri. Ianya hanyalah sekadar pertuturan untuk berkomunikasi dengan penutur asli bahasa itu
sahaja. Bloomfield merupakan seorang tokoh yang penting dalam teori behaviorisme ini. Dia
sendiri mendifinisikan prinsip prinsip utama behaviorisme adalah bahasa itu merupakan
tingkah laku itu sendiri. Pada seorang behavioris, dengan pembelajaran bahasa asing, ianya
merujuk kepada perubahan tingkah laku manusia itu sendiri. Ia juga merujuk kepada
pengetahuan bahasa kedua, mengetahui peraturan bahasa dan dapat menggunakan bahasa
tersebut. Prosses pengajaran merupakan satu proses yang memudahkan proses pembelajaran
sesuatu bahasa itu.
Manusia dilahirkan dengan lembaran kosong yang akhirnya diisikan dengan bahasa dan
menjadi tingkah laku yang digunakan. Menurut mereka lagi, bahasa merupakan satu amalan dan
proses sosial yang digunakan dan diamalkan oleh manusia walaupu mereka mempunyai tahap
pendidikan yang rendah. Ianya bukanlah berkaitan dengan individu sahaja sebaliknya berkaitan
dengan masyarakat sekeliling. Behavioris juga percaya sesuatu bahasa itu merupakan satu sistem
yang bercorak untuk memperlihatkan taraf perbezaan di dalam sesebuah masyarakat.
Pembelajaran bahasa merupakan satu cara membentuk tingkah laku dan keperibadian
manusia. Ianya berlaku dalam keadaan kita sedar dan mula berubah kepadanya. Bahasa menjadi
tingkah laku apabila dipelajari dengan cara yang betul dan beradab. Melalui pembelajaran
bahasa, ransangan tindak balas amatlah diharapkan dan menjadi salah satu prinsip utama kepada
behavioris. Dalam pembelajaran bahasa, proses pengukuhan, pengulangan, percubaan dan
melakukan kesilapan yang banyak akan sentiasa berulang. Cara terbaik menanganinya dengan
cara motivasi. Secara tidak langsung prinsip prinsip psikologi turut ditekankan dalam proses
pembelajaran bahasa ini. Bahasa adalah sesuatu yang universal. Oleh itu, banyak faktor faktor
luaran dan persekitaran yang ditekankan seperti masyarakat, fakta psikologi dan lain lain. Namun
begitu masih terdapat kelemahan dalam teori behavioris ini.
Behavioris menyatakan proses
pembelajaran bergantung kepada prinsip ransangan dan gerak balas. Namun perkara itu amat
sukar untuk diterapkan dalam proses pembelajaran bahasa. Selain itu, mereka juga mendakwa
semua jenis tingkah laku dapat dijelaskan tetapi pemikiran yang kompleks dalam bahasa sukar
untuk dijelaskan dalam bentuk tingkah laku. Proses pembelajaran bahasa juga perlu mengambil masa yang agak lama untuk dikuasai dan dipelajari memandangkan behavioris mengamalkan
kesinambungan ransangan dan gerak balas dalam proses pembelajaran. Skinner juga menekankan teori stimulus dan respon apabila menerangkan perkembangan
bahasa. Apabila seseorang belajar bertutur, orang yang berada di sekeliling perlu memberi
respons positif sebagai ransangan kepada inidvidu itu. Ianya akan menyebabkan individu itu
lebih cenderung untuk mengulang proses pembelajaran itu.
No comments:
Post a Comment